Fin-fina bilder!

Hej allihopa! Ja, då var det dags för lite foton från vår härliga semester!
Idag kommer bilderna från de två första dagarnas utflykter. Bilderna från Portugal kommer jag att lägga upp imorgon eller på lördag förhoppningsvis. Så håll utkik!

Vi börjar med lite foton från vår härliga kanotutflykt!

Fint ställe, eller hur?

Jag i full fart med att paddla.

Carlos glassar sig medan jag gör allt jobbet... hmm... hehehe

Ball bild :O)

Vackert landskap! Det var skönt att bara glida fram sakta på vattnet med kanoten
 och njuta av tystnaden och att det var så lugnt.

Överst: Fullt med gamar fanns där. De bodde i hålen som bildats i de höga stenväggarna längs med ån. De är stora och präktiga att se sådär på nära håll.
Underst: En av många solrosodlingar som vi såg på väg till byn där vi hyrde kanoten. Vackert med all färg!

Och så avslutar vi detta avsnitt med en liten bild på oss bägge :O)

Nu fortsätter vi med lite bilder från vår dag på vattenlandet Aquopolis. Skojigt värre!

Jag och Carlos vid ingången till vattenlandet.

Jag och Ida K redo för alla vattenrutschkanor!

Jag och Carlos plaskar lite... hehe

Här var det full fart neråt! Carlos var en aning snabbare... han hade någon speciell teknik för att det skulle gå riktigt fort. :O)

Jag hoppas ni tyckte om fotona! Glöm nu inte att hålla utkik efter korten från Portugal!

Tillbaka till vardagen

Hej hopp!

Efter semestern har allt gått tillbaka till det vanliga vardagslivet. Vi har jobbat, städat lite, tvättat, varit vid poolen, ätit på Makro ect.

Dessutom har vi hunnit med att gå på middag med några av mina arbetskamrater för att säga hejdå till Jenni, en finländska som skulle åka hem till Finland igen för att fortsätta plugga. Det var en trevlig kväll med god mat och härliga personer. Det är lite tråkigt att Jenni har åkt bara.

Denna vecka har Anna äntligen hälsat på oss i Meco också! Hon kom i söndags och stannade till måndagen. Jag hämtade henne efter jobbet, och efter lite irrande runt i Madrid för att hitta ut på rätt motorväg så kom vi äntligen hem. Vi hade en lugn kväll med film och hemlagade spanska tapas. Vi åt också bärpaj med vaniljsås och glass till efterrätt. MUMS! På måndagen åkte jag och Anna in till stan en runda. Vi åt på en svensk restaurang som ägs av några svenskar. Väldigt god mat och trevligt att kunna prata svenska som omväxling när man ska beställa. Vi blev också tipsade om en nyöppnad svensk godisaffär som jag definitivt ska leta rätt på för att ta en titt vad de har för nåt gott! Vi hade en härlig dag och det var skoj att träffas lite och snacka innan Anna skulle hem till Sverige igen. Ja, hon flyttade nämligen hem till Sverige dagen efter och det har blivit lite tomt här nu :(   men jag lär ju träffa henne i Göteborg när jag är där i alla fall!

På tisdagen åkte jag och shoppade. Det var härligt att shoppa för det var jättelänge sedan jag var på en riktig shoppingrunda! Jag köpte ett skjortlinne, en kortärmad skjorta, en svart kort väst, en bolero, ett par romarsandaler och lite underkläder. Så sen var jag nöjd och glad när jag kom hem :O) hehe.

Och nu sitter jag på jobbet igen... imorgon börjar jag med kvällspass, så då kan jag sova länge! Men lite tråkigt att jobba kväll i helgen. Men men.... det ska nog gå det också.

Ha det så bra!
Fin de mar!

PS. Just det ja... jag håller på att jobba med bilderna, så de kommer snart!

I just loooove Portugal!

Hej och hallå!

Ja då var det dags att berätta lite om vår vecka på andra sidan gränsen här nere på den Iberiska halvön, närmare bestämt vår vecka i Portugal. Portugal, Portugal... man kan tro att det är ungefär samma sak som Spanien att åka till Portugal, och det är ju inte så konstigt när man tänker på att de bägge länderna ju ligger bredvid varandra. Men så är ändå inte fallet tycker jag. Portugal har den där känslan av att åka tillbaka i tiden med gamla bilar och lastbilar, trampmopeder, kaklade husfasader, övergivna hus som vuxit igen osv. Samtidigt är Portugal mycket grönare än större delen av Spanien då molnen från Atlantkusten ofta stannar i bergen i Portugal, vilket även gör att det regnar mer och luften är fuktig. Men landskapet är vackert, väldigt vackert! Och i Portugal hittar man god mat för ett billigt pris. Specialiteter är fisk- och skaldjursgrytor med ris vilket man måste prova på om man åker dit.

Vi bodde denna gången i en liten by som är känd för sitt 1100-talskloster och som heter Alcobaca. Vi bodde på ett litet hotell mitt emot klostret och hade utsikt över det och torget, verkligen fint! God frukost fick vi på hotellet också! Byn låg ungefär 13km från kusten i västra Portugal och varje dag tog vi bilen för att åka och se lite olika byar runt omkring, samt för att åka till stranden och sola och slappa. Det fanns mycket att se runtomkring i byarna och vi har sett många kyrkor, gamla borgar, fina gamla hus på små slingrande gator, fina utsiker över byar och hav, solnedgångar, underbara stränder och mycket mer. Det finns många orörda stränder längs med kusten där tallar och andra växter breder ut sig innan man når sandstranden och man ser endast någon enstaka liten gård. Dessutom finns det inte många personer på dessa stränder och man kan hitta ett ganska avskilt ställe. Det är lite annat än i Spanien där hotellen trängs ända in på stranden nästan, även om detta även finns inne i byarna i Portugal. Vi var också och såg några fina grottor på vägen dit som har bildats under tusentals år. Det var en väldigt speciell känsla att se dem och känna att man själv finns här på jorden under en så kort tid. Vi åkte också till ett glasbruk där de blåser glas och till en liten butik på landet som sålde handmålade keramiksaker. Vi köpte lite grejor till lägenheten, väldigt fina! Och det blev även lite annan shopping under veckan.

På det hela var det en väldigt lyckad semester och jag måste säga att jag gillar verkligen Portugal, i alla fall när det gäller att koppla av, äta gott, få vara ifred på stranden och slippa trängas med tusentals andra turister, och såklart för att shoppa eftersom det är billigt :O)

Det var allt för denna gång!
Och så klart ska jag lägga upp lite bilder när jag får tid.

Fin de mar!

Vilken start på semestern!

Hej alla glada i sommarvärmen!

Då var det ett litet tag sedan jag skrev. Anledningen är att jag och Carlos har haft semester och det har inte blivit mycket tid över för att sitta framför datorn.

Vår semester började lördagen den 1:e augusti. Vi sov länge och sedan gjorde vi oss klara för dagens utflykt. Vi åkte till en by i provisen Segovia utanför Madrid som heter San Miguel de Bernuy. Där hade vi bokat tid för att paddla kanot och vi hämtade alla sakerna och begav oss ner till ån. Det var mulet och vi tänkte "bara det inte regnar så är det lugnt". När vi precis hade kommit iväg ut på ån och började paddla mellan de höga stenväggarna längs med åkanten, började det att ösregna och vi blev dyngsura även fast vi inte trillade i vattnet hehe. Sist vi var och paddlade utanför Skövde för något år sedan på Carlos födelsedag så regnade det också och Carlos skyllde på att jag hade dålig tur med vädret varje gång vi ska paddla haha. Vid halva vägen fanns en liten strand med en bar och precis innan vi kom dit för att söka lite skydd för regnet så avtog det och det duggade bara litegrann för att sedan helt upphöra. Typiskt tänkte vi. Men vi hade väldigt roligt åt det dåliga vädret eftersom det under så lång tid hade varit sol här och det var så typiskt att det skulle regna just den dagen, så vi skrattade massor. I alla fall, under resten av tiden som vi paddlade regnade det inte mer och solen kom fram efter en stund, så då blev det riktigt mysigt att sakta paddla fram bland alla växter och bergsväggar som var fulla med bon från gamar, duvor och andra fåglar. Vi såg några gamar på nära håll, väldigt stora och fina är dom. I stort blev det en väldigt lyckad utflykt och vi var båda nöjda och trötta när vi kom hem igen.

På söndagen den 2:e augusti åkte vi till vattenlandet Aquopolis lite utanför Madrid med Ida K. Det var ett ganska stort vattenland med massor av roliga vattenrutschkanor, klätterstegar och annat. Vi var där hela dagen och jag hade jätteroligt! Det var lite synd att vi inte hann prova allt eftersom det var ganska mycket kö till vissa rutschkanor, men vi hann med en hel del ändå. Det fanns en halfpipe som man åkte i på stora däck. Jag var skitnervös innan jag åkte för det lutade jättemycket i början, men det var jätteskoj och jag är glad att jag åkte den. Det blev ännu en lyckad dag med massa skratt och skoj!

På måndagen och tisdagen tog vi det lugnt, tvättade och packade för resan. Vi skulle nämligen åka till Portugal på onsdagen. Men det är en annan historia som jag förhoppningsvis kommer att berätta imorgon.