En härlig dag

Hej hopp!

Igår var det Carlos födelsedag! Nu är han hela 32 vårar, min lille sötnos. Dagen började precis som en födelsedag ska, med frukost på sängen, sång och presenter. Han fick ett spel till Wii som heter Sport Resorts eller nåt sånt och som har fler sporter och mer precision än det vanliga sportspelet. Sen fick han en inbjudan till en äventyrsrunda med klättring, linbana och annat skoj som jag tänkte vi skulle åka till någon dag när vi bägge är lediga. Han fick också den svenska filmen Ondskan på spanska och svenska så han kan träna lite hehe.
Sen åkte Carlos och jobbade medan jag gick och la mig en stund till innan jag skulle till vårdcentralen för ett blodprov. Sen sov jag några timmar till innan jag tog tag i att baka en kladdkaka till Carlos och göra wok med ris till lunch. Carlos blev glad när han kom hem och såg att jag hade dukat fint och att det blev wok till middag. han gillar min wok hehe. Jag hade köpt ljus till kladdkakan också, 32 st som han fick blåsa ut hehehe. På kvällen hade Carlos bokat bord på en restaurang och han bjöd ut mig på en dejt. Vi beställde husets meny som innehöll lite olika spännande rätter, alla jättegoda. Sen var jag proppmätt. Vi gick en liten runda och sen körde vi hem där vi tog en match i lite olika sporter på det nya Wii-spelet innan vi gick och lade oss. En väldigt lyckad dag!

Idag är det lördag och vi har haft en slappemorgon med lite Wii spel och sen gick vi en runda och hälsade på Carlos bror. Nu sitter jag på jobbet och skriver... ska jobba till kl 23:00 idag. Imorgon blir det till att gå upp tidigt och jobba istället, men då får jag eftermiddagen med Carlos sen.

Tidigare i veckan har det varit ganska lugnt. Jag har jobbat kväll och jag har sovit mycket. Jag har varit och köpt present till Carlos såklart. I torsdags tog vi ut cyklarna för första gången på länge och vi cyklade till byn bredvid och vände. Det var så skönt att komma ut och röra lite på sig och att cykla igen. Det har varit för varmt under sommaren för att orka göra det nämligen. Nu är det lagom varmt, som den svenska sommaren :O) hehe SKÖNT!

Nu ska jag fortsätta jobba lite. Ha en fortsatt bra helg allihop!

Nu kommer hösten!

Hej hopp!

Ja nu var det några dagar sedan jag skrev. I lördags morse kom jag hem efter mitt sista nattpass och jag sov endast 3 timmar för att försöka vända tillbaka på dygnet. På dagen var vi och handlade lite allt möjligt som behövdes här hemma och på kvällen gick vi en runda till festligheterna här i byn som var i full gång. Det var roligt att se så mycket folk ute på gatorna här för det är det inte så ofta hehe. Vi mötte Carlos bror med familj också uppe på torget där ett band spelade livemusik.
På söndagen tog vi det ganska lugnt, vi hade tänkt åka ut med motorcykeln en runda men det var dåligt väder och jag var ganska trött efter att ha sovit för lite, så vi var mest hemma. Vi gick en lång runda på kvällen och sedan gjorde vi mat och satte oss och myste framför TV:n.

Jag har sedan varit ledig måndag och tisdag denna veckan, vilket var bra eftersom de äntligen kom och bytte våra fönster! Så nu har vi nya fina fönster i aluminium (fast vitmålade då alltså). Det är så skönt att äntligen få det gjort. Nu behöver vi måla om och skaffa lite nya möbler också :O)  Ska bli skoj!

Onsdag och torsdag har jag jobbat eftermiddag och på morgonen har jag städat lite och så eftersom hela lägenheten är full med byggdamm nu, usch! hehe

Jag ska se om jag kan hitta lite foton på hur det såg ut innan vi fick nya fönster och sen ta lite foton nu efteråt, så att ni kan få se skillnaden.

Förresten så har det blivit mycket kallare här den senaste veckan, brrr.... nu kommer hösten hit också! och det har börjat regna lite då och då, men det kan behövas för allt är så torrt efter sommaren.

Nu måste jag hoppa in i duschen för snart ska jag jobba!

Ha det så bra!

Nattpassen snart över igen

Hej hopp!

Nu var det ett tag sedan det hände något här på sidan igen.
Den senaste tiden har det inte hänt något särskilt. Just nu jobbar jag natt igen och detta är sista natten för denna gång. Det har varit helt ok att jobba natt men det ska ändå bli skönt att vända tillbaka på dygnet igen och återgå till den vanliga dagsrytmen.

Vad har mer hänt? Hmmm.... Carlos har köpt ett Wii tv-spel till oss så vi har spelat lite då och då därhemma. Det är skoj men jag är lite dålig förlorare så när jag förlorar kan jag bli lite tvär och sur.... vilket är mindre skoj både för mig och för Carlos som får stå ut med mig hehe.

Det är byfest i Meco denna veckan och det har varit lite alla möjliga upptåg på gång. Vi har inte hunnit med att se så mycket eftersom jag har jobbat natt och Carlos har varit ganska långt utanför Madrid och jobbat och kommit hem trött. I måndags var vi i alla fall och tittade lite på dansskolans uppvisning, det var väldigt fint och jag får sån lust att dansa själv. Vi får se om jag får tid med det framöver, det skulle va skoj!

Nu ska jag snart hem och sova lite och sen är jag ledig resten av helgen så jag hoppas att vi ska hitta på nåt skoj tillsammans! Det är inte så lätt att hitta på saker när man måste jobba helg hela tiden nämligen, men men det får gå. Ska bli skönt att vara ledig några dagar nu i alla fall!

Ha det så bra nu!

Kram och hej, leverpastej!

Bilderna från Portugal

Hej hopp!

Ja, då var det äntligen dags för lite bilder från Portugal!

Vägen dit:

Det var en lång bilfärd till Portugal, ungefär 70 mil till byn vi var i. Här är jag i bilen.

Vi åkte på småvägar uppe i bergen den sista biten, och där såg vi att det fanns några grottor man kunde besöka, så vi stannade till och tog en guidad tur i en av dem. Väldigt vackert!

Också i grottan, men ett annat "rum".

Carlos i grottan.

Och så några kort från byn vi bodde i:

Jag och Carlos framför klostret i Alcobaca. Det är ett 1100-talskloster, så riktigt gammalt alltså. Vi hade utsikt över detta kloster och dess torg från vårt hotellrum. Underbart!

Några av de fina gamla husen i byn. Märk speciellt det blå huset till vänster där bak, vilket har en helt kaklad fasad. Väldigt typiskt i Portugal tror jag.

Detta hus hittar man också i denna by. Väldigt fint gammalt hus med underbart grön och härlig trädgård!

En kväll när vi kom tillbaka till hotellet märkte vi att det var stor uppståndelse på torget och vi gick ut och tittade vad som var på gång. Vi hamnade mitt i en folkmusikfestival med typisk dans och musik från olika delar av Portugal. Så klart hade alla även typiska folkdräkter från sin region. Härligt att se!

Carlos lyckades även ta den här bilden från vårt hotellfönster. Det är just det här som är så härligt med Portugal! Man stöter på de mest gammeldags och roliga fordon i detta land! Och visste ni att alla små lastbilar med öppet flak därbak, de flaken är gjorda i trä och inte metall som vi är vana vid :O)

Lite blandat:

Dessa små slingrande gator finner man i Nazaré. En liten by vid havet dit vi åkte flera av dagarna under veckan. De hade små restauranger med uteservering på dessa små gator också. Där gjorde de också grillad fisk på stora grillar de hade utomhus.

Dessa tanter som satt ute på torget och sydde hittade vi också i Nazaré.
Då tänkte jag på min morfar som alltid undrar om jag sitter ute på bänken och syr, klädd i svarta kläder. Hahaha Han ska då alltid driva med en! Men nu vet jag att det finns faktiskt sådana tanter i Portugal, även om man faktiskt inte ser dem speciellt ofta i Spanien numera.

Man såg också många sådana här små stånd med alla möjliga sorters nötter och torkad frukt som såldes av äldre tanter, och ibland även deras gubbar. Dessutom hade tanterna oftast denna typiska kjolen på sig som man kan se på bilden. Vi köpte några kakor med jordnötter i som var väldigt goda.

Nere på stranden i Nazaré hittar man dessa stora träbord fulla med fisk som ligger på tork i solen. I Portugal säljs massor med fisk torkad och saltad, som man sedan blöter och lagar till på olika sätt. Det lite skojiga är ju att det även här är små gummor i svart och små gubbar som gör detta.

Detta är i den övre delen av byn i Nazaré där man hade utsikt över hela byn och stränderna längre bort. Jättefint!

Jag och min gulleplutt på standen.

Och så några bilder från stränderna:

Och bakom Nazarés fyr hittar man denna paradisstrand! Här fanns bara några få personer och vi åkte hit tre dagar för att sola, spela strandtennis och slappna av. Såååå härligt!

Carlos skrämmer måsar på stranden, hehe.

Sen var det min tur :O)

Jag i solnedgången på paradisstranden. Nice bild eller hur?

Stranden i byn Sao Martinho do Porto sedd uppe på några stora sanddynor som fanns längst ut i den ena kanten av stranden. Fin utsikt! Stranden var liksom en halvcirkel och det var bara en liten ingång från havet in i bukten så vattnet var mycket lugnare här. Det dåliga var att sanden var finkornigare än på de andra stränderna och eftersom det alltid blåste så fick man sand precis överallt! Usch! hehe

Atlantens härliga solnedgång!

Så avslutar vi med en fin bild på oss på vår favoritstrand utanför Nazaré, paradisstranden! :O)

Hoppas ni tyckte om bilderna och fick en liten smak av sommaren i Portugal!