Jul, nyår och nytt jobb

Hejsan allihop!

Jag vet att det var jättelänge sedan jag skrev sist, så jag förstår att ni kanske har gett upp hoppet om ett nytt inlägg, men här kommer det äntligen!

Under jul och nyår har det varit fullt upp. Julafton firade jag och Carlos här i Madrid, först med svenskt (och lite spanskt) julbord som lunch hemma hos Anna. Där tittade vi också på Kalle Anka som jag hade fixat och såklart lite svensk och engelsk julmusik. Vi drack ju såklart glögg och åt pepparkakor, lussekatter och skumtomtar också, det är ju ett måste!

På kvällen firade vi jul med Carlos familj, det vill säga hans föräldrar och nästan alla syskon med deras familjer, vi var nog en 14 eller så. I Spanien firas den 24:e med att äta tillsammans och umgås. Man äter väldigt olika beroende på vilken plats i Spanien och vilken familj om jag har förstått rätt. Carlos familj äter i alla fall massor av tapas (smårätter eller tilltugg eller vad man kan kalla det) och så äter dom getkött gjort i ugnen. Och så efterrätt med turrón (typisk spanskt julgodis kan man säga) samt tårta eller något sånt. Sedan firar man liknande den 5:e januari också, och på morgonen den 6:e januari får barnen sina julklappar när de tre vise männen har varit där och lämnat dom under natten. Så tomten finns egentligen inte här, fast man börjar fira med tomte mer o mer nu också.

I alla fall, på juldagen, efter mycket velande, hade vi fixat biljetter hem till Sverige! Jag var glad som bara den över att träffa familjen därhemma! Mycket mer än så blev det inte dock eftersom vi bara stannade till den 31:e. Så dagarna bara flög förbi. Så det blev till att träffa familjen, mormor & morfar, farmor, moster Camilla & André, mina syskonbarn Tova och Algot som är så härliga och sen hann vi inte mer. Skönt att komma hem lite i alla fall!

På nyår var vi på fest hos Ida. Anna var också där samt en hel hop med italienare :O) hehe. Så det blev mest italiensk mat och lite svensk lax som vi tagit med. Väldigt gott och skoj att testa andra länders traditionella mat och se hur de brukar fira :O)  Och eftersom vi var i Spanien åt vi tolv vindruvor vid tolvslaget för tur under det nya året (en för varje klockslag) och sen champange som jag tror ingår på de flesta ställen. Lite efter tolv åt vi italiensk linsgryta med en speciell tjock korv man kokar, vilket enligt italienarna ska ge mycket pengar under det kommande året. Lite senare gick vi ut för att dansa lite. En väldigt rolig kväll!

Den sista veckan har det varit väldigt kallt för att vara Madrid, med minusgrader på dagarna till och med. Det snöade massor i fredags och det var kaos i hela stan. Lite komiskt hur lite beredda de är för snö här eftersom det sällan snöar så mycket. Carlos, som ju är 31 år kommer inte ihåg att han sett så mycket snö inne i Madrid i hela sitt liv! Det brukar snöa lite och sen försvinner det så fort solen kommer fram efter en eller två dagar, men denna gången var det mycket snö hela helgen efteråt även om det var väldigt soligt och fint. Jag och Carlos var ute och gick i snön och tog kort och åkte lite pulka på en uppblåsbar gummibåt vi hittade hehe. Härligt med riktigt fint vinterväder! Det finns fortfarande lite snö kvar och det har snöat litegrann efteråt också.

Jag har äntligen börjat jobba också ska jag berätta. Jag började förra veckan på onsdagen den 7:e januari. Vi håller på med själva utbildningen till jobbet än för det är mycket att lära sig med dataprogram och annat. Jag är i en grupp med fyra italienska killar och en spansk tjej. Dom är väldigt snälla och roliga allihop, så det är bra för annars skulle det vara jobbigt. Under utbildningen börjar vi kl 9 och slutar halv 5 så det är bra, men sen ska jag jobba på kvällen. Just nu åker jag med Carlos som börjar kl 8, så jag slipper ta bussen och tunnelbanan, det är skönt. Men i måndags gick bilen från företaget som Carlos har i sönder så vi blev sittandes mellan Meco och Alcalá, och det var -5 grader ute! usch! och innan jag kom iväg med bussen, för det låg en hållplats en bit bort, och Carlos lite senare blev hämtad av bärgningsbilen så hann vi bägge få frusna tår och bli rejält kalla... jag kom två timmar för sent till jobbet och Carlos ännu mer. Usch vilken pärs!

Tja det är nog i stort vad som har hänt den sista tiden när jag inte har skrivit.

Godnatt på er allihop! Sov gott!

Fin de mar!

PS. foton kommer senare

Kommentarer
Postat av: Josefine

Grattis till jobbet! Hoppas att du kommer trivas kram

2009-01-15 @ 14:57:03
URL: http://fridahjoosefine.blogg.se/
Postat av: Daniel

Shit vilken novell. Ida, du måste börja skriva oftare och kortare texter :D



Grattis till jobbet. Vad är det för jobb? Eller det är något jag missat. Ha det bra!

2009-01-16 @ 09:18:46
URL: http://danielberntsson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0