Spanskt id-nummer och en skön helg

Hej alla glada!

Förlåt att jag inte har skrivit på några dagar, det blev liksom inte av. Jag måste ursäkta mig för att jag inte har svarat på alla fina kommentarer också, jag har nämligen inte riktigt kommit på hur man gör det än... hmm.. jag är inte så teknisk av mig då va, som de som känner mig vet ganska väl hehehe...

I alla fall... i fredags var jag inne i stan, Madrid alltså, och skulle fixa spanskt id-nummer. Det gick hyfsat bra, men det finns inte så många bussar från Meco, så man får åka i god tid eftersom man inte vet om det kommer vara trafikstockning heller, och man vill ju inte komma för sent till en sån sak. Så jag tog bussen hemifrån klockan halv nio och sen metron till Puerta de Toledo, metron vid utlandskontoret där jag skulle vara klockan 11:00. Jag fick gå en sväng för att fördriva tiden och gatan bakom kontoret är den gatan där det är en stor marknad varje söndag, jättehärlig marknad faktiskt, jag gör alltid av med alla pengar jag har med mig där haha vet inte hur det går till men så blir det alltid, så det kanske är därför jag inte brukar ta med mig för mycket. I alla fall, det kändes lite konstigt att gå där utan alla stånden med massa grejor och allt folk, för där brukar vara knökat med folk, och nu så här på morgonkvisten en vanlig vardag var där knappt en männsika och de små butikerna höll på att öppna för dagen. Jag stötte på två studenter från England eller USA eller nåt som ville fråga mig några frågor om området, hehe dom blev ganska lättade när de kunde fråga mig på engelska för de var collegestudenter och pratade inte så jättebra spanska, gulliga var dom i alla fall, hihi.
Sen blev det i alla fall dags för att ta mig till utlandskontoret och där fick jag vänta i en halvtimme bland folk från världens alla hörn, innan jag kom in till tanten som skulle ge mig mitt blåa papper med ett nummer på. Och så klart, eftersom det är jag och ingen annan, så går inget som det borde, och jag hade bett om ett likadant nummer på Mallorca för två år sen när jag var där och jobbade på sommaren men fick det aldrig då och behövde inte det då heller visade det sig så därför tänkte jag inte mer på det, och nu kunde tanten inte fixa i datorn med ett nytt eller nåt, så jag fick vänta en halvtimme till. Jag hann under tiden prata lite med en irländsk gubbe som hade bott här i mer än halva sitt liv, och jag måste säga att sånna där möte med folk är ganska intressanta, för man lär sig alltid nåt och får en annan människas syn på saker och ting. Han var väldigt trevlig. Sen fick jag till slut mitt nummer och gick därifrån nöjd och glad hehe. Sen tog jag metron till Carlos jobb och väntade ytterligare en stund tills han slutade och sen åkte vi och åt på ett ställe som man kan välja vad man vill ha från olika bord, gott gott!
På kvällen gick vi på bio med Anna, min kompis från min tid i Skövde, och såg Transiberian, en lite udda film om några som åker den transiberiska järnvägen, men den var väldigt bra gjord, även om den nästan blev lite långdragen innan det hände något. Jag gillade den, men jag blir så nervös av sånna filmer som är så där att någon blir indragen i sånt som den inte har gjort. Efteråt åkte vi en stund till en bar som en av Carlos kompisar, Pablo, har öppnat för lite sen och träffade några av Carlos kompisar och tog en öl. En bra dag.
Lördagen var ganska lugn, jag och Carlos var och tittade på köksmöbler, för vårt kök är ganska så spartansk än så länge, men det kommer bli jättefint. Det är bara så svårt att bestämma sig för vad man vill ha när man ska ha det för en lång tid sen! hehe. Vi får se hur det blir, ska få några förslag från olika ställen. Efter det tog vi det lugnt hemma bara, likaså på söndagen. Fast på söndagen hann vi med att springa en runda också ute på landet, ganska platt runt Meco faktiskt, även om man ser kullarna en bit bort.
Idag, måndag, har jag mest tagit det lugnt och rättat lite på min spanskauppsats, måste få den klar. Nu sitter jag här och skriver, håller på att bli sjuk, har lite feber och ont i halsen, låt oss hoppas att det bara är en förkylning.
Ha nu en bra vecka allihop, så ska jag se om jag kan klara av att svara på era inlägg :O)

Fin de mar!

Kommentarer
Postat av: Sulgi

Hey Ida, sounds like you are doing great down there in Spain. Just the usual administration obstacles and difficulties like in every country. :)

Get well soon and talk to you soon!



Kram fran Hamburg, Sulgi

2008-11-11 @ 16:38:17
URL: http://picasaweb.google.com/sulgi.yi
Postat av: Hanna

du måste köpa en sån där väska till mig på marknaden =) du minns vilken? o visst var där knööökfullt när där är marknad!! jisses alltså. man kunde ju inte vända sig om ens en gång. haha. vad flitiga ni varit som sprungit.o bra att du fått ditt nr nu iaf. kram

2008-11-11 @ 17:43:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0