Julmarknad och julpynt

Hallå!

Nu var det ett tag sen jag skrev igen, jag måste bättra mig! Hoppas ni alla har haft en bra vecka!

Ganska mycket har hänt sedan senast jag skrev. I början av veckan blev jag äntligen klar med min spanska uppsats så nu är den inskickad för den sista rättningen och betygsättningen. Skönt att vara klar med det!

På tisdagen letade jag jobb och jag skickade in en CV till Svensk spanska handelskammaren här i Madrid. De ringde upp en stund senare och berättade om en praktikplats som marknadsassistent som de har nästa år mellan februari och juni, och undrade om jag ville ansöka till den eftersom de inte hade några jobb lediga. Det enda problemet är att praktiken inte är betald så under onsdagen försökte jag ta reda på om jag kunde få Erasmusstipendiet som finns att söka för praktik, det enda är att universitetet måste godkänna praktiken. Jag försöker fortfarande få svar på denna fråga, så vi får se hur det går. Men på torsdagen ringde de från handelskammaren igen i alla fall och jag fick en intervju dagen därpå. Intervjun gick ganska bra tyckte jag, men det enda är ju att jag inte riktigt vet om jag har några pengar att leva för än, så jag kunde ju inte ge något säkert svar. Jag hoppas det ska lösa sig för praktikplatsen verkar väldigt intressant. Man får skapa relationer mellan svenska och spanska företag, organisera möten, seminarier och events. Sen är det ju ganska mycket telefonkontakt, mail och ganska mycket ekonomiarbete också, men det är lärorikt även det hehe.

På torsdagen åkte jag till Madrid för att kolla upp om tillgodoräkning av mina studier här. Och eftersom det är jag och ingen annan så gick jag till det ena av de två kontoren som jag trodde jag skulle gå till, men det visade sig att det var det andra. Vad annars! haha jag kunde inte låta bli att skratta. Kallt var det ute, och inte har jag någon vinterjacka så jag hade prallat på mig två tjocka stickade tröjor och min höstjacka, var nog en ganska rolig syn med mina långa smala ben till den uppstoppade korven upptill hihi. Det andra kontoret låg tio minuters gångväg ifrån det första, så det var inte så långt ändå. Där fick jag vänta i kanske 45 minuter innan det var min tur att komma fram, bara för att tanten skulle ge mig tre papper och tala om hur mycket jag skulle betala, vad jag skulle fylla i, och att jag måste få professionellt översatt mina betyg, yes! NOT! Betala en översättare och sen 88 euro för tillgodoräkningen känns inte som något jag vill göra just nu när jag inte har ett jobb. Typiskt. När jag kom därifrån skyndade jag mig iväg till tunnelbanan och åkte till universitetet där jag pluggade innan, eftersom jag hade bestämt träff med Yesica, och vi åt tillsammans och jag fick träffa en kompis till henne från Israel, trevlig tjej. Yesi hade föreläsning igen klockan tre och jag hade bestämt träff med Carlos klockan halv sex hemma hos hans föräldrar, så jag åkte in till centrum ett tag och kollade lite på alla julpynt och lampor de har satt upp. Jag köpte också en mössa som jag hade tittat på hemma i Sverige innan och som jag bara måste köpa nu när jag såg den! På vägen tillbaka till tunnelbanan såg jag några mexikaner stå och spela och sjunga, så jag stannade en stund och lyssnade, härligt med gatumusiker som verkligen kan underhålla! På kvällen gick jag och Carlos på bio och såg den nya Bondfilmen, den var helt ok och väldigt spännande ändå, jag som inte brukar gilla Bondfilmer. Fast det är ändå lite som om det vore en tävling i specialeffekter hehe.
På fredagen efter intervjun åkte jag åter in till centrum eftersom jag skulle vänta på Carlos som slutade jobba klockan kvart över två. Denna gången hade jag kameran med mig, vilken jag hade glömt dagen innan, och jag tog lite kort. Jag köpte också två tröjor som jag verkligen behövde! Känns lite som om jag börjar ignorera min ekonomi nu för jag orkar inte vara fattig längre! hehe Hoppas jag ska hitta ett jobb snart. Efteråt tog jag metron (tunnelbanan) till där Carlos jobbar och mötte upp med honom. Jag hade såååå ont i fötterna så jag kunde knappt gå, för jag hade gått med högklackade finskor hela dagen i och med att jag varit på intervju på förmiddagen, usch! inget mer högklackat på ett tag hoppas jag! Jag och Carlos åkte och åt och sen stannade vi till och kollade på ett förslag till köksmöbler som de hade gjort till oss i en affär, det var fint. Sen köpte vi lite julpynt och åkte hem. Jag pyntade lite medan Carlos grejade med garderoberna, nu är den stora snart klar!

Både fredagskvällen och lördagen tog vi det lugnt och kollade lite på film och mös. Igår, söndag, var vi ute och sprang på förmiddagen. Det var skönt att röra på sig för det var ett tag sedan vi sprang sist. På eftermiddagen åkte vi in till Madrid för att gå på den skandinaviska julmarknaden som den nordiska klubben i Madrid anordnar. Vi mötte upp med Anna och Ida Karlsson och några till, och vi träffade även Evelyn, ännu en kompis ifrån Skövde. Det var verkligen mysigt och jag köpte djungelvrål (älskar saltlakrits och i Spanien finns det inte) och julmust. De hade ett luciatåg också. Det var verkligen mysigt och härligt med lite svensk julkänsla!

Idag har jag städat lägenheten, letat lite jobb och ikväll har vi klätt vår lilla söta plastjulgran som vi har köpt, vad fin den blev! hihi :O)

Sov gott allihop! Glöm inte att kolla på korten här nedan.

Fin de mar!

Puerta de Alcalá, precis utanför där jag var på intervjuCharlie Chaplin, utklädda personer som sitter som statyer för att tjäna pengarGrillade kastanjer, en delikatess i juletider här nereJulgranen på torget i centrum av stanJulgran i stan på kvällenJulljus i Madrid på en av huvudgatornaJulpynt hemma i lägenheten. Det gäller att vara lite påhittig när man inte har så tjock plånbok :O)mer julpynt...och ännu mer

Carlos och julgranen
Vår söta lilla julgran bredvid min gulleplutt ;O)

Santa Lucia
Luciatåget på julmarknaden, så sött!

julmarknad
På julmarknaden: jag, Ida K, Jaime, Anna, dansk tjej och Sofia

Carlos
Carlos njuter av julmusten. Kolla in den svenska tröjan ;O) hihi

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0