Bilderna från Portugal

Hej hopp!

Ja, då var det äntligen dags för lite bilder från Portugal!

Vägen dit:


Det var en lång bilfärd till Portugal, ungefär 70 mil till byn vi var i. Här är jag i bilen.


Vi åkte på småvägar uppe i bergen den sista biten, och där såg vi att det fanns några grottor man kunde besöka, så vi stannade till och tog en guidad tur i en av dem. Väldigt vackert!


Också i grottan, men ett annat "rum".


Carlos i grottan.


Och så några kort från byn vi bodde i:
 

Jag och Carlos framför klostret i Alcobaca. Det är ett 1100-talskloster, så riktigt gammalt alltså. Vi hade utsikt över detta kloster och dess torg från vårt hotellrum. Underbart! 


Några av de fina gamla husen i byn. Märk speciellt det blå huset till vänster där bak, vilket har en helt kaklad fasad. Väldigt typiskt i Portugal tror jag.

 
Detta hus hittar man också i denna by. Väldigt fint gammalt hus med underbart grön och härlig trädgård!


En kväll när vi kom tillbaka till hotellet märkte vi att det var stor uppståndelse på torget och vi gick ut och tittade vad som var på gång. Vi hamnade mitt i en folkmusikfestival med typisk dans och musik från olika delar av Portugal. Så klart hade alla även typiska folkdräkter från sin region. Härligt att se!


Carlos lyckades även ta den här bilden från vårt hotellfönster. Det är just det här som är så härligt med Portugal! Man stöter på de mest gammeldags och roliga fordon i detta land! Och visste ni att alla små lastbilar med öppet flak därbak, de flaken är gjorda i trä och inte metall som vi är vana vid :O)


Lite blandat:


Dessa små slingrande gator finner man i Nazaré. En liten by vid havet dit vi åkte flera av dagarna under veckan. De hade små restauranger med uteservering på dessa små gator också. Där gjorde de också grillad fisk på stora grillar de hade utomhus.


Dessa tanter som satt ute på torget och sydde hittade vi också i Nazaré.
Då tänkte jag på min morfar som alltid undrar om jag sitter ute på bänken och syr, klädd i svarta kläder. Hahaha Han ska då alltid driva med en! Men nu vet jag att det finns faktiskt sådana tanter i Portugal, även om man faktiskt inte ser dem speciellt ofta i Spanien numera.


Man såg också många sådana här små stånd med alla möjliga sorters nötter och torkad frukt som såldes av äldre tanter, och ibland även deras gubbar. Dessutom hade tanterna oftast denna typiska kjolen på sig som man kan se på bilden. Vi köpte några kakor med jordnötter i som var väldigt goda.


Nere på stranden i Nazaré hittar man dessa stora träbord fulla med fisk som ligger på tork i solen. I Portugal säljs massor med fisk torkad och saltad, som man sedan blöter och lagar till på olika sätt. Det lite skojiga är ju att det även här är små gummor i svart och små gubbar som gör detta.


Detta är i den övre delen av byn i Nazaré där man hade utsikt över hela byn och stränderna längre bort. Jättefint!


Jag och min gulleplutt på standen.

Och så några bilder från stränderna:


Och bakom Nazarés fyr hittar man denna paradisstrand! Här fanns bara några få personer och vi åkte hit tre dagar för att sola, spela strandtennis och slappna av. Såååå härligt!


Carlos skrämmer måsar på stranden, hehe.


Sen var det min tur :O)


Jag i solnedgången på paradisstranden. Nice bild eller hur?


Stranden i byn Sao Martinho do Porto sedd uppe på några stora sanddynor som fanns längst ut i den ena kanten av stranden. Fin utsikt! Stranden var liksom en halvcirkel och det var bara en liten ingång från havet in i bukten så vattnet var mycket lugnare här. Det dåliga var att sanden var finkornigare än på de andra stränderna och eftersom det alltid blåste så fick man sand precis överallt! Usch! hehe


Atlantens härliga solnedgång!


Så avslutar vi med en fin bild på oss på vår favoritstrand utanför Nazaré, paradisstranden! :O)

Hoppas ni tyckte om bilderna och fick en liten smak av sommaren i Portugal!

Ha det så bra!
Fin de mar!

Kommentarer
Postat av: Hanna

grottorna verkar ju helt fantastiska! vad avis jag blir av er resa, den ser ut att ha varit helt magisk. Det unnar jag er bägge efter allt jobb o slit. Trist att du inte fick mer semester, men ni verkar ju ha kunnat njuta av varje minut. jag skrattade som en tok när jag läste om tanterna som sydde.. morfar håller verkligen alltid på med det :).. och den bilden på dig på paradisstranden i solnedgången är så himla vacker.. den tycker jag ni ska göra en tavla av :)

underbara syster, jag saknar dig!



du e så himla söt på alla fotona osså.. kram

2009-09-02 @ 01:12:33
URL: http://kompez.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0