IKEA, en svensk gåva!

Hej hopp i lingonskogen!

Igår var det dags för en ny intervju och jag tog bussen in till stan klockan halv nio. Intervjun skulle vara i norra Madrid, ganska långt iväg i en del som heter Alcobendas. Jag tog metron dit och började gå mot det håll som jag trodde företaget låg på. Efter en bra bit började jag tveka för jag hittade inte vägen Avenida del Doctor Severo som kontoret skulle ligga på. Jag frågade en dam och hon sa att hon inte visste men att detta var San Sebastian de los Reyes och inte Alcobendas, vilket låg längre upp på gatan, åt helt andra hållet än det jag gått på, hahaha. Så jag skyndade tillbaka mot metron och började gå mot andra hållet istället och denna gången frågade jag två äldre herrar som förklarade var gatan skulle ligga. Men det var något konstigt med namnet, alla sa hela tiden Doctor Severo 8 A (ocho A), vilket jag trodde var numret på huset eller något sånt, men jag fick inte riktigt ihop det eftersom tjejen jag pratat med på telefonen sagt 8A och sen sagt att numret på huset var 55. Men jag tänkte att det måste ju vara den gatan, och medan jag funderade över hur alla kunde veta vilket nummer på gatan jag skulle till eller om det bara fanns ett hus på gatan, började jag gå åt det håll som herrarna hade visat. När jag fick syn på den första skylten som visade mot gatan jag skulle till brast jag i skratt, det var ju inte 8 A alla hade sagt utan Ochoa! Ett namn, inte ett nummer! hahaha, så det kan gå när man pratar ett annat språk än sitt eget! Och skrattandes åt mig själv, vilket jag gör ganska ofta numera, skyndade jag mig vidare. Till slut, efter att ha frågat ännu en herre efter vart kontoret låg (eftersom det låg inne på ett industriområde vilket gjorde det svårt att hitta) kom jag dit jag skulle. Intervjun gick sådär och det var ett jobb som engelskalärare på distans två timmar om dagen, så det känns inte värt att åka så långt bara för att jobba två timmar. Men sett från den ljusa sidan så fick jag lite övning för att gå på intervju, vilket alltid är bra. Dessutom fick jag se en del av stan jag inte hade sett tidigare.

Jag när jag ska på intervju
Här är jag när jag ska på intervju, med mina nya tröjor

Efteråt åkte jag till Moncloa, nära universitetet, och träffade min kompis José för att äta och snacka lite, innan han skulle åka och jobba. Jag gick en runda mot universitetet och ringde Yesica för att kolla om hon var där, men hon hade föreläsning och kunde inte svara. Carlos hade hört av sig och hade slutat för dagen så jag tog metron tillbaka till hans föräldrars lägenhet och sen åkte vi till IKEA. Där köpte vi en byrå till vår stora garderob, lite klädhängare, en girlang med stjärnor, ljus och lite sånt. Jag köpte också lite svensk julmat och julgodis m.m. i affären med svensk mat som de har på IKEA. Tackar vet jag IKEA så man kan få lite svensk mat och Sverigekänsla när man är utomlands! hehe När vi kom hem käkade vi lite pitabröd med pastasallad och kyckling och vi hängde upp girlangen med stjärnor.

Stjärngirlangen från IKEA
Vår fina stjärngirlang som Carlos är i full fart att fixa till :O)

Jag framför den svenska mataffären
Här står jag framför den svenska mataffären på IKEA, med alla pepparkakorna :-P hehe

Julmaten och julgodiset
Här är maten och godiset jag köpte: lingonsylt, senapssill, julmust, glögg, pepparkakor, inlagd smörgåsgurka och skumtomtar :O) mmmmm vad gott!

Idag har jag sovit länge och sen har jag varit och skrivit in mig i Meco på kommunhuset här. Nu ska jag göra mig lite mat och diska och lite sånt nödvändigt. Snart kommer Carlos hem och jag hoppas på en mysig kväll!

Ha en bra kväll allihop!

Fin de mar!

Kommentarer
Postat av: Hanna

hihi jag tror skumtomtenissarna försvinner först :)!! vad fint med girlang i fönstret!

2008-12-03 @ 17:33:14
URL: http://kompez.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0